Sigortada yeni dönem: Düğmeye basıldı!

Trafik sigortasında uzun süredir devam eden sorunlar, sigorta şirketlerinin mali kayıplar yaşamasına ve sürücülerin yüksek primlerden şikayet etmesine yol açıyor.

YOL HARİTASI OLUŞTURMAYA ÇALIŞIYOR

Sigorta sektöründeki bu temel problemleri çözmek amacıyla, Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı Osman Çelik’in katıldığı Uluslararası Sigorta Zirvesi'nde, yeni çözümler masaya yatırıldı. Sektör temsilcileri, trafik kazalarından kaynaklanan bedeni tazminatlarda belirsizliklerin ve hesaplama standartlarının eksikliğinden doğan problemler nedeniyle zor günler geçiriyor. Anayasa Mahkemesi'nin geçmişte iptal ettiği düzenlemelerin ardından, şirketler ve kamu otoriteleri, trafik sigortasındaki maliyet artışını ve sürücülerin şikayetlerini gidermek için yeni bir yol haritası oluşturmaya çalışıyor.

TAZMİNAT HESAPLAMALARINDAKİ SORUNLAR

Trafik sigortasındaki maliyetlerin kontrol altına alınamaması, hem şirketlerin zarar etmesine hem de sürücülerin artan primlerden şikayet etmesine neden oluyor. Sigorta şirketleri 2024 yılında trafik sigortasından doğan zararlarının 10 milyar TL olduğunu ve bu rakamın yıl sonuna kadar 20 milyar TL’ye ulaşmasının beklendiğini belirtiyor. Hasar maliyetlerinin %45'ini bedeni tazminatlar, %25'ini değer kaybı tazminatları ve %30’unu maddi hasarlar oluşturuyor.

VATANDAŞLARI ZOR DURUMDA BIRAKIYOR

Sigorta sektörü, bedeni hasar tazminatları için standartların yeniden getirilmesi gerektiğini vurguluyor. Mevcut durumda, trafik kazalarında hayatını kaybeden ya da sakat kalan kişilerin tazminat hesaplamalarında standart bir yöntem bulunmuyor. Anayasa Mahkemesi'nin geçmişte iptal ettiği hesaplama yöntemleri nedeniyle, her mahkeme farklı kararlar veriyor. Bu da sigorta şirketlerinin belirsizlik yaşamasına ve ödemelerde sorunlar ortaya çıkmasına yol açıyor. Ayrıca, ölüm ve sakatlık tazminatlarına dair davaların uzun yıllar sürmesi, hem sigorta şirketlerini hem de vatandaşları zor durumda bırakıyor.

SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Sigorta şirketleri ayrıca, trafik kazaları sonrası araçlarda meydana gelen değer kaybı tazminatlarının da sigorta sisteminde yer almadığını belirtiyor. Trafik sigortasında değer kaybı için özel bir teminat olmamasına rağmen, sigorta şirketleri bu konuda ödeme yapmak zorunda kalıyor. Bu ödemelerin, sigorta şirketlerinin maliyetlerinin %25’ini oluşturduğu belirtiliyor. Sigorta şirketleri, değer kaybı tazminatlarının sigorta teminatlarına dahil edilmesi ve buna karşılık ayrı bir prim alınması gerektiğini savunuyor.

YERLİ ÜRETİMİ DESTEKLEYEN PARÇA KULLANIMI

Maliyetleri artıran bir diğer unsur ise kaza sonrası araç onarımlarında kullanılan yedek parçalar. Sigorta şirketleri, orijinal parça yerine yerli üretimle eşdeğer parçaların kullanımına izin verilmesini talep ediyor. Bu sayede hem yerli üretim desteklenecek hem de ithalata olan bağımlılık azaltılarak cari açığın düşürülmesine katkı sağlanacak.

KAMUNUN ROLÜ VE SERBEST TARİFEYE GEÇİŞ

Sigorta sektörü temsilcileri, trafik sigortasında yaşanan bu sorunların köklü bir çözüm gerektirdiğini ve kamunun düzenlemeler yaparak devreye girmesi gerektiğini belirtiyor. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), trafik sigortasında iyi ve kötü sürücü ayrımına giderek, iyi sürücüleri ödüllendiren, kötü sürücüleri ise cezalandıran bir sistem üzerinde çalışıyor. Bu düzenlemeler hayata geçirilmezse, artan maliyetler sigorta şirketlerinin zararlarını daha da artıracak ve devletin belirlediği primler yetersiz kalmaya devam edecek.

KIRIKKALE’NİN SİGORTA SEKTÖRÜNE ETKİSİ

Kırıkkale, sigorta sektörüyle ilgili gelişmeleri yakından takip eden şehirlerden biri. Özellikle Kırıkkale gibi nüfusu daha az olan şehirlerde, trafik kazaları sonucu oluşan maddi ve bedeni hasarlar sigorta şirketleri için büyük bir yük oluşturuyor. Bu nedenle, Kırıkkale’deki sürücülerin trafik sigortası maliyetlerinde yaşanan artışlardan nasıl etkileneceği, bölge halkının ekonomik dengeleri üzerinde önemli bir etki yaratabilir. Yeni düzenlemelerin Kırıkkale gibi şehirlerde daha adil bir sigorta sisteminin kurulmasına olanak sağlaması bekleniyor. Kırıkkale’deki sigorta acenteleri de, bu yeni düzenlemelerin yerel sürücüler üzerinde nasıl bir etki yaratacağını yakından izliyor.

Yorum Yap
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar (2)
Yükleniyor ...
Yükleme hatalı.

Gündem Haberleri