Akreditasyon Çalışmaları Gözden Geçirildi
Üniversitelerin ulusal ve uluslararası alanda tanınırlığının ve eğitim kalitesinin göstergesi olan akreditasyon belgesi konusunda farkındalık oluşturmak, akreditasyon belgeli fakülte, bölüm ve ana bilim dallarımızın akreditasyon süreci tecrübelerinden faydalanmak ve akredite birimlerimizin sayısını artırmak amacıyla kurulan Akreditasyon Kurulu, akademik ve idari birim temsilcileri ile akreditasyon çalışmaları konusunda genel değerlendirme yapmak, gelecek hedef ve planlarını görüşmek üzere bir araya geldi.
Toplantıya Kırıkkale Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ersan Aslan, Kalite Yönetim Temsilcisi ve Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Mehmet Başalan, Akreditasyon Sürecinden Sorumlu Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Erol Yılmaz, Genel Sekreter Dr. Öğr. Üyesi Şevket Evci, Genel Sekreter Yardımcısı Behçet Canöz, Akreditasyon Kurulu Başkanı Prof. Dr. Naim Deniz Ayaz ve Akreditasyon Kurulu üyeleri, Dekanlar, Enstitü ve Yüksekokul Müdürleri ile idari birim amirleri katıldı.
Programın açılış konuşmasını Akreditasyon Sürecinden Sorumlu Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Erol Yılmaz yaptı. Prof. Dr. Erol Yılmaz, “Bugün yapmakta olduğunuz işlerin daha görünür olması, kalitesinin ortaya konulması ve bir anlamda tescillenmesi adına, yürütmekte olduğumuz akreditasyon konusunda değerlendirme yapmak ve şu anda Üniversitemizin akreditasyon bağlamındaki durumunu ortaya koymak, birlikte paylaşmak ve gelecek dönemi planlamak adına bir araya geldik. Akreditasyon çalışmaları aslında zaten yapıyor olduğumuz işlerin niteliğinin değerlendirmesi ve daha ileri seviyelere, daha kaliteli seviyelere getirilebilmesi anlamında; bu seviyeyi kurum geneline yayabilme ve birlikte büyüyebilme, birlikte akredite olabilme anlamında önem taşıyor. Dolayısıyla yaptığımız çalışmaların birlikte en kaliteli seviyeye çıkarılabilmesi adına kurumsal fotoğrafı ortaya koyabilmenin diğer adıdır akreditasyon. Yönetim olarak, önümüzdeki süreci planlarken üniversitemizde yapılmakta olan çalışmaları 18 ana başlık altında toparladık. Bu ana konulardan birini, akreditasyon başlığıyla öne çıkardık. Konuya verdiğimiz önemini ortaya koyabilmek adına da, gerek akreditasyon almış birimlerden gerek akreditasyon süreci içerisinde olan birimlerde görev yapan öğretim elemanlarımızdan oluşan bir Akreditasyon Kurulu oluşturduk. Bugün Kurul’un ilk çalışması olan bu farkındalık toplantısında önümüzdeki süreci akreditasyon bağlamında en iyi şekilde değerlendirebilmek için yapılacak çalışmaları ana hatlarıyla sizlere aktarmayı ve ayrıca en son akredite olmuş birimimizin bu süreci nasıl gerçekleştirdiğini kısaca aktarmayı amaçladık. Akreditasyon Kurulu üyeleri, süreç içerisinde bütün birimlerle ayrı ayrı görüşmeler yapacak ve akreditasyonu Üniversitemizin bütün birimlerine yayma konusunda önümüzdeki süreçte neler yapılacağını sizlere birimlerinizde aktaracak. Bu anlamda önümüzdeki süreçte, hem kurul üyeleriyle hem de bizzat akreditasyon konusuyla ilgili Rektör Yardımcısı olarak birlikte görev yapacağız” dedi.
Birimlerimizin akredite olmasının Üniversitemiz ve öğrencilerimizin geleceği açısından çok önemli olduğunu belirten Rektör Prof. Dr. Ersan Aslan, “Akreditasyon süreci zaman zaman zorlu aşamaları olan bir süreç olsa da akreditasyon belgesi veya akreditasyon bayrağı alındığında yüzler gülüyor. Bu mutluluğumuzun altında öğrencilerimize, onların geleceğine verdiğimiz önem yatıyor. Herhangi bir birimimizin, fakültemizin akredite olması öğrencilerimizin mezuniyet sonrasında daha kolay iş bulmalarına, kendi mevkidaşlarıyla rekabette önde olmalarına doğrudan katkı sağlıyor. Akredite olmuş birimler tercih önceliğinde ön planda olduğu için Üniversitemizin öğrenci kalitesi de yükselmektedir. Üniversitemiz birimlerinde günden güne artan akreditasyon belgesi ve akreditasyon bayrağı sayısı, akreditasyon çalışmalarına verdiğimiz değeri gösteriyor. Görev sürem bitene kadar bütün fakültelerimizin, meslek yüksekokullarımızın ve yüksekokulumuzun akredite olması benim için büyük önem taşımaktadır. Akreditasyon sadece kurumsal açıdan değil ülkemiz açısından da önemlidir. Ülke çapında akredite olmuş bölüm ve fakülte sayısının artması halinde mezun gençlerimiz uluslararası alanda çalışma imkanlarına diğer ülkelerdeki meslektaşları gibi eşit şartlarda sahip olacaklar. Bugün yapacağımız toplantıda akreditasyon çalışmaları için kurmuş olduğumuz Akreditasyon Kurulu’nun sorumlusu Prof. Dr. Naim Deniz Ayaz, “Yükseköğretimde Akreditasyon” konulu bir sunum yapacak. Türkiye Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Yeterlilik Kurulu’dan (EKMUD) akreditasyon belgesi almaya hak kazanan Üniversitemiz Tıp Fakültesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Birgül Kaçmaz, bizlere akreditasyon süreci aşamalarını anlatacak. Akredite olmuş ve akreditasyon çalışmaları içinde yer alan birimlerimizin, akreditasyon sürecini başlatmak isteyen birimlerimizle paylaşacağı çok tecrübe var. Öğrencilerimizi geleceğe iyi bir şekilde hazırlamak için akreditasyon çalışmalarını bütün birimlerimizde yaygınlaştırmamız gerekiyor. Yaptığımız takdirde bölümlerimizde ve fakültelerimizde bir farklılık meydana getirmiş olacağız. Birbirimizi motive ettikçe bu süreci başarıyla tamamlayacağımıza inanıyorum” dedi.
Veteriner Fakültesi Öğretim Üyesi ve Akreditasyon Kurulu Başkanı Prof. Dr. Naim Deniz Ayaz, “Akreditasyon konusunda, bu ilk toplantımızda amacımız Üniversitenin genelinde bir farkındalık oluşturmaktır. Akreditasyon, aslında çağımızın bir gerekliliğidir. Akreditasyon sadece eğitim alanında değil herhangi hizmet sektöründe çalışan tüm kurumlar için de geçerlidir. Bizler, Ülkemizin geleceğini emanet ettiğimiz, insan kaynaklarını oluşturan Yükseköğretimdeki akreditasyona odaklanacağız. Akreditasyon iki türlüdür: Kurumsal akreditasyon ve Program akreditasyonu. Kurumsal Akreditasyon, kurumsal kaliteyi minimum standartlarda garantilemeyi amaçlar. Yükseköğretim kurumunun idari, mali ve akademik kapasitesi bir bütün olarak değerlendirilir. Program Akreditasyonu ise, programın ön lisans, lisans, yüksek lisans ya da doktora eğitimi kalite ve mükemmeliyet standartlarına uygun olduğunu ortaya koyar. Yüksek Öğretim Kurumunun sadece belirli bir akademik programı örneğin, mühendislik eğitimi, hukuk eğitimi, ya da tıp eğitimi değerlendirilir. Akreditasyon Kurulu seçerken dikkat etmemiz gerekenler, öncelikle Ülkemizde Akreditasyon Kurumunu yetkilendiren Yükseköğretim Kalite Kuruludur. Yükseköğretim Kalite Kurulunun ilgili sayfasında tescil süreci devam eden akreditasyon kuruluşlarından birini seçmemiz gerekiyor ki yaptığımız akreditasyon neticesinde YKS tercih kılavuzunda akredite bir kurum olarak anılabilelim. Akredite kurum olarak anılmak gerçekten öğrenciler bazında bir tercih kriteri olabiliyor” dedi.
Prof. Dr. Naim Deniz Ayaz, “Akreditasyon sistemi, Yükseköğretim Kurumlarında tanınmayı sağlar yani bir kurumu asgari standartlarda hizmet verdiğinin belgelenmesinin yanı sıra bir tanınırlık sağlamak açısından da önemli bir süreçtir. Diploma ve unvanların karşılaştırmasına imkân verir ve yine kurumlar arası gerek öğrenci gerekse de akademik personelin değişimine olanak sağlar. Sorunların ortaya konması ve bunlara çözüm bulunması açısından da gerek kendimizin fotoğrafımızın çekilip aksaklıkların giderilmesini sağlar. Yükseköğretim kurumları veya programlarının kendi kendini ve yetkili akreditasyon kuruluşlarınca dış değerlendirme yapılmasına imkân verir. Kurumunun veya programın güvenilirliğini ve tanınmasını sağlar. Mükemmeliyet standartlarına sahip olduğunu belgeler, bir defaya mahsus yapılan bir işlem değil, periyodik iç ve dış değerlendirmelere dayanır. Kalitenin sürekli olarak geliştirilmesini amaçlar. Dürüstlüğü, şeffaflığı ve etik standartları yerleştirmeyi amaçlar. Gönüllü, kendi kendine düzenleme sürecidir. Bir kurumun belirli standartları karşılaması ve bunları sürdürmesidir. Ayrıca kalite süreçlerinin olmazsa olmaz değerleri vardır. Bunlar: Liderlik, öğrenci ve toplumsal katkı, çalışanların katılımı, proses yani süreç yaklaşımı, yönetimde sistem yaklaşımı, karar vermede gerçekçi yaklaşım, iyileştirme ve iletişim becerileridir” diye konuştu.
Üniversitemizde akreditasyon başvurusu yapmamış birimlerde yürütülecek faaliyetleri sıralayan Prof. Dr. Naim Deniz Ayaz, “İlk olarak akreditasyon ekibinin oluşturulması ve kuruluşun belirlenmesi gerekir. Akreditasyon başvuru koşul ve süreçlerinin raporlanması, iç ve dış paydaş toplantılar, ulusal ve uluslararası normlarla müfredatın kıyaslanması, akreditasyon kuruluşunun dokümanlarının incelenmesi ve eğitim, akademik personelin değerlendirici olmasının teşvik edilmesi, birim öz değerlendirme raporu oluşturulması, eksikliklerin giderilmesine yönelik çalışmaların yapılması, örnek akredite bir birim veya programın ziyaret edilmesi, değerlendirici olarak görev yapmış kişilerle mini çalıştay düzenlenmesi, akreditasyon başvurusu için gerekli hazırlıkların tamamlanması, akreditasyon başvurusunun gerçekleştirilmesi gibi faaliyetler yürütülmelidir. Diş Hekimliği Fakültesi, Eğitim Fakültesi, İslami İlimler Fakültesi, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi, Spor Bilimleri Fakültesi akreditasyon süreçleri devam ederken; Tıp Fakültesi ve Veteriner Fakültemiz akredite oldu. Diğer fakülteler ve meslek yüksekokulumuzun da bu süreç esnasında hareketliliğe katılmasını diliyorum” şeklinde konuştu.
Türkiye Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Yeterlilik Kurulu’dan (EKMUD) 5 yıl süreyle geçerli akreditasyon belgesi almaya hak kazanan Üniversitemiz Tıp Fakültesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Birgül Kaçmaz, birim olarak yaşadıkları akreditasyon süreci aşamalarını anlattı.
Prof. Dr. Birgül Kaçmaz, “Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji (EHKM) eğitimi veren kliniklerin akreditasyonunda amaç; çekirdek eğitim programına uygun bilgiye sahip, ön tanı ve ayırıcı tanıyı yapabilen, kesin tanı için uygun testleri değerlendirebilen, bir çok bölüme konsültasyon hizmeti verebilen, komplikasyon gelişen hastaların yönetimini yapabilen, güncel bilgiyi takip edebilen uzmanlar yetiştirilmesine katkıda bulunmaktır. Amacın yerine getirildiğinin belgelendirilmesi ve akredite (eş yetkilendirme) edilebilmesi için uzmanlık derneğimiz tarafından Eğitim ve Yeterlilik Kurulu (EMEK) kurulmuştur. EMEK’in görevi; yeterlik sınavları yapmak ve belgelendirmek, eğitim birimlerini gönüllülük esasına göre değerlendirmek, eksiklikleri belirleyerek öneriler geliştirmektir. Akreditasyon kriterlerini karşılayan eğitim klinikleri akredite edilerek, nitelik güvencesi sağlanmaktadır” dedi.
Konuşmasının devamında başvuru sırasında istenen belgeler ve başvuru süreci hakkında bilgi veren Prof. Dr. Birgül Kaçmaz, Rektörümüz Prof. Dr. Ersan Aslan başta olmak üzere akreditasyon çalışmalarında emeği geçenlere teşekkürlerini iletti.
Akreditasyon Sürecinden Sorumlu Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Erol Yılmaz’ın genel değerlendirmesi, Akreditasyon Kurulu Başkanı Prof. Dr. Naim Deniz Ayaz ve Prof. Dr. Birgül Kaçmaz’ın katılımcıların sorularını cevaplaması ile devam eden toplantı, günün anısına hatıra fotoğrafı çektirilmesi ile sona erdi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.